سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2461

  بازدید امروز : 2

  بازدید دیروز : 0

اخبار ایران

 
برترین خرد، شناخت آدمی به خویش است . هرکه خود را شناخت، خرد ورزید و هرکه نشناخت گمراه شد . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: محمد لطیفی ::: دوشنبه 85/2/25::: ساعت 9:50 صبح

مشوق های اقتصادی- سیاسی برای توقف برنامه هسته ای

ایران: قبول نمی کنیم

 

۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۵

ایران: قبول نمی کنیم

مقامات کشورهای اروپایی امروز دوشنبه در جلسه ای مجموعه مشوق هایی را که درقبال توقف برنامه هسته ای ایران به مقامات تهران پیشنهادمی کنند، نهایی خواهند کرد. این درحالی است که منوچهر متکی وزیر خارجه اعلام کرده است که ایران هیچ توافقی برای متوقف کردن برنامه هسته ای انجام نخواهد داد. ازسوی دیگرمحمود احمدی نژاد رییس جمهوری نیزگفت که با هر کشوری غیر از اسراییل آماده گفت وگو خواهد بود. پیش از این محافظه کاران ایران ایران می گفتند تنها با اسراییل وآمریکا گفت و گو نمی کنند. بدین ترتیب مشخص می شود، آمریکا از لیست سیاه گفت وگوی محافظه کاران ایرانی درآمده است. هفته گذشته احمدی نژاد با ارسال نامه ای 18 صفحه ای به جورج بوش تلاش کرد تابه صورت غیرمستقیم زمینه یک گفت وگو را با رییس جمهوری آمریکا باز کند. اما این نامه با واکنش سرد مقامات آمریکایی مواجه شد. آنها اعلام کردند این نامه فاقد عناصری است که وضعیت هسته ای ایران را تغییر دهد.

احمدی نژاد تاکید کرده است چنین مذاکره ای تحت فشار وزور انجام نخواهد شد. آمریکا پیشنهاد مذاکره با ایران را توسط کوفی عنان رد کرده و گفته است مساله هسته ای ایران تنها به این کشور مربوط نمی شود بلکه مساله ای جهانی است. ادگار واسکوئز سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سخنان احمدی نژاد گفته است که لازم است ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، به همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی بپردازد و با حسن نیت به مذاکره بپردازد. وی گفته که "طبق همه شواهدی که تا کنون به دست آمده است، به نظر می رسد ایران هنگامی که سخن از سلاح های هسته ای است، به تاخیر وتوقف می اندیشد."

بعد ازجلسه نهم می ماه اعضای دائم شورای امنیت که بدون اجماعی پایان یافت، کشورهای عضو تاکید کردند که درفرصتی چندهفته ای با تهیه طرحی مشوق، به ایران فرصت بدهند تا برنامه غنی سازی خود را متوقف کند. اما ایران بارها تاکید کرده است به هیچ وقت حاضر نیست که از ادامه برنامه هسته ای خودش دست بشوید. مشوق هایی که دپیلمات های انگلیسی، فرانسوی وآلمان مشغول تهیه آن هستند مجموعه ای از همکاری های تکنولوژیک، اقتصادی و سیاسی با ایران را در برخواهد گرفت که درصورت متوقف ساختن غنی سازی انجام خواهد شد.

پیش از این دراگوست گذشته مقامات اروپایی پیشنهاد مشابهی را پیش از ارسال پرونده ایران به شورای امنیت وحضورآمریکا به عنوان یکی از اهرم های فشار، داده بودند که با مخالفت مقامات تهران روبه رو شد. منوچهر متکی گفته است بهتر است این مجموعه شباهتی به "تجربه اگوست" نداشته باشد. پس ازطرح اگوست، دیپلماسی روسی با طرح مسکو برای غنی سازی مشترک درخاک این کشور مورد توجه قرار گرفت که ایران با توجه به اینکه امکان غنی سازی را کاملا از دست می داد از قبول کردن آن خودداری کرد.

محمود احمدی نژاد روز یکشنبه درخواست اروپا را برای توقف غنی سازی در ایران بی اعتبار خواند. وی گفته است که تنها ایران حق دارد درمورد برنامه هسته ای اش تصمیم بگیرد. به گفته کارشناسان آنچه در طرح مشوق های اروپایی عملا دیده می شود، تفاوت مبنایی با درخواست های اروپا وآمریکا در گذشته ندارد وعملا ایران را از غنی سازی محروم می کند. با این وجود آمریکا که تلاش می کند با استفاده از فصل هفتم منشور سازمان ملل، قعطنامه ای را علیه ایران صادر کند، در صورت رد پیشنهاد جدید، خواهد توانست به اعضای مخالف قعطنامه این شورا، ثابت کند که این کشور تمام تلاش خودرا برای ارائه فرصت به ایران وحتی تشویق برای توقف غنی سازی انجام داده است. چین وروسیه دومخالف اصلی ایالات متحده وکشورهای اروپایی درشورای امنیت برای صدور قعطنامه ای علیه ایران بودند که به موجب آن راه تحریم واحتمالا حمله نظامی را به ایران باز می کرد.

همزمان با طرح مشوق ها از سوی اروپا، سخنگوی وزارت خارجه، گزارش بازرسان سازمان ملل درخصوص اینکه طی بازدیدهایشان به مقادیری اورانیوم غنی سازی شده با درصد خلوص بالا دست پیدا کرده اند را رد کرد. بازرسان سازمان ملل پیش از این گفته بودند که این نمونه را در تاسیسات لویزان به دست آوردند. البته هنوز در خصوص منبع وریشه این نمونه اظهار نظر قطعی نشده است. آصفی گفته که پیش از این هم بازرسان حرف های مشابهی زده اند اما پس از چندی به حقیقت پی برده اند. پیدا کردن نمونه هایی که گفته می شود ازبازار سیاه وپاکستان توسط ایران خریداری شده است، یکی از منابع بی اعتمادی آمریکا به شمار می رود.

مقامات آمریکایی می گویند، چنین گزارش هایی بدبینی نسبت به تهران را درخصوص دنبال کردن یک برنامه توسعه سلاح های هسته ای افزایش داده است. رییس جمهوری پس از بازگشت از سفر مالزی به تهران گفت که "آنها باید بدانند هر طرحی که ایران را از فعالیت های هسته ای صلح آمیز منع کند، بدون اعتبار وارزش خواهد بود."

کشورهای اروپایی وآمریکا ادعا می کنند ایران فعالیت های هسته ای خود را معطوف به تهیه بمب اتمی دنبال می کنند وبه همین خاطرسرسختانه مخالف هرگونه فعالیتی هستند که ممکن است بتواند برای مصارف نظامی نیز کاربردداشته باشد. احمدی نژاد گفته است که "به نظر می رسد این آقایان اروپایی وآمریکایی هنوز دردوران استعمار به سر می برند وارزشی برای استقلال کشورها قائل نیستند." با توجه به روندی که طی ماه های گذشته توسط کشورهای اروپایی وآمریکا دنبال شده است، به سختی می توان انتظار داشت که به ایران اجازه داده شود که به غنی سازی اورانیوم بپردازد. مقامات آمریکایی واروپایی گفته اند که در دراز مدت درصورتی که ایران اعتماد کشورهای جامعه بین المللی را به دست بیاورد اجازه خواهند داد ایران در داخل کشور برنامه هسته صلح امیزی را دنبال کند.



 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

درباره خودم


اخبار ایران

محمد لطیفی
man fardi hastam aram ke be mosighi kheyli alaghe daram
 

حضور و غیاب

 

اشتراک